תרבות ארגונית – מהות, תפקיד וממדים עיקריים

תרבות ארגונית היא מסגרת המגדירה גישות, ערכים, נורמות התנהגותיות, אמונות, מנהגים וציפיות המשותפים לחברי הארגון.  היא כוללת רובד גלוי ודברים חיצוניים (לבוש, שפה, סמלים ומיתוסים) ורובד סמוי (הנחות יסוד, ערכים חברתיים ונורמות ההתנהגות הנהוגים בארגון) .לאחר שנקבעים, מרכיבים אלו נוטים להיות יציבים ומשפיעים במידה ניכרת על הארגון והעובדים בו. התרבות הארגונית מאפשרת לחברי הארגון להשיג את מטרותיהם ביעילות רבה יותר, וגם מאפשרת למי שאינו נמנה עליו להבינו בצורה טובה יותר.
 
תפקידה של התרבות בארגון:
  • הזדהות העובדים עם הארגון: ככל שהעברת הערכים ותפיסות של הארגון ברורה יותר, כך קל יהיה לעובדיו להזדהות עמו
  • מחויבות העובדים לארגון: ככל שהתרבות חזקה ומוגדרת יותר, ניתן לצפות מהעובדים לוויתור על הצרכים הפרטיים לטובת הארגון
  • הגדרת צפיות והתנהגות מקובלת: מקלה על עובדים חדשים וחשובה ליציבות
 
שבעה ממדי התרבות הארגונית על פי  Chatman & Jehn(1994):
  1. יזמות - מה דרוש מהעובדים מבחינת יצירתיות?
  2. יציבות - האם הארגון שמרן או נועז?
  3. גישה כלפי אנשים – עד כמה יש חשיבות לעובדי הארגון? מה מידת הצמצום ?התחלופה?
  4. גישה כלפי תוצאות - קביעת יעדים והשגתם?
  5. רוגע ((easygoingness – 'משמעת צבאית' או חופש פעולה?
  6. דגש על פרטים - התמונה הרחבה או ירידה לפרטים? האם האחד על חשבון השני?
  7. גישה כלפי עבודה משותפת - עבודה בצוותים? או סוליזם?
 
סוגי תרבות ארגונית:
במחקר מוכרים ארבע סוגי תרבויות ארגוניות דומיננטיות:
  • תרבות מכירתית: מתמקדת ביחסי גומלין/חליפין עם ישויות חיצוניות לארגון: ספקים, לקוחות, קבלנים, איגודים, רגולטורים וכך הלאה. דגש מיוחד ניתן לערכים מרכזיים כתחרותיות ופרודוקטיביות המושגים באמצעות הצבת האנשים המתאימים בעמדות הנכונות ורמת שליטה ארגונית גבוהה.
  • תרבות "שבטית": מאופיינת על ידי עבודת צוות, מעורבות העובד ומחויבות של התאגיד/הארגון כלפי העובד. בתרבות זו מניחים כי הארגון יהיה מנוהל על הצד הטוב ביותר באמצעות עבודת צוות ופיתוח והשקעה בעובד., סביבת עבודה הומנית, נאמנות ומסורת
  • תרבות היררכית:  ארגון מובנה מאד, פורמלי, מוכוון יציבות לאורך זמן, בעל יכולת חיזוי לעתיד ויעילות. בעל מדיניות מוצהרת וחוקים ברורים ורשמיים.
  • תרבות " מכוונת המטרה"- מתמקדת בטיפוח יכולת התאמה, גמישות ויצירתיות גם בתנאים של חוסר וודאות. דגש רב ניתן לחדשנות לצד אינדיבידואליות, לקיחת סיכון, וצפי לעתיד, עם מעורבות גבוהה של העובדים בייצור, מחקר ופיתוח.
 
התרבות הארגונית בעיני מחפשי העבודה
כיצד תופשים עובדים ומועמדים את המושג תרבות ארגונית? איזו תרבות ארגונית הם מחפשים כשהם בוחרים לאיזה ארגון להשתייך ומאיזה ארגון לצאת?
סקר חדש שבוצע בארה"ב, בו השתתפו 886 עובדים ומחפשי עבודה מספק תשובות לשאלות אלו ומציג תוצאות המלמדות כיצד תופסות אוכלוסיות אלו את התרבות הארגונית האידיאלית?
על פי הסקר, שתוצאותיו פורסמו באתר משאבי אנוש New Talent Times, נדרשו משתתפיו לתאר בטקסט חופשי את החברה האידיאלית מבחינתם, ואת התרבות הארגונית שמאפיינת אותה.
9% מקרב המשתתפים השתמשו במושגים: רוגע וקז'ואל (casual או relaxed). המונחים הנפוצים הנוספים שבהם השתמשו המשתתפים היו: מוכוונות משפחה (family-oriented) והנאה (FUN). 4% מקרב הנשאלים לא הבינו בדיוק את המונח.
ומה למדו ארגונים מתוצאות הסקר? ארגונים רבים עדיין לא הפנימו את הרעיון שהעובדים ומועמדים מצפים לכנות ולשקיפות. אחרים הפנימו אך אינם יודעים כיצד  ליישם מסקנה זו הלכה למעשה. 

אומרים עלינו

הסדנה עם ירדן הייתה מדהימה. הרגשתי שאנחנו כמנחים פעילים בקווים מקבלים כלים חשובים ויצירתיים הדרושים לעבודה שלנו עם אנשים .כמו כן ברמה האישית הסדנה תרמה ערכים מוספים: היא גילתה לי איזה סוג של אדם אני, מה מניע אותי או את האחר . כיצד אני חושבת,פותרת בעיה / מכשול / חסם.